HOBI SAYA MAHAL !!!!!!!!!!!! PARTT 1

Hai Assalamualaikum , Welcome back to my blog . Amacam PKP ? okay je kan . OKay content harini ni ialah hobi aku yang biasabiasa je tapi tak ramai buat . Hobi aku ni jugak mendapat pandangan sinis gelintir masyarakat dan mereka juga berfikiran hobi ni sekadar membuang masa . Tapi takpa , mereka tidak tahu sangat pasal benda ni . issokay no worry lil cupcake .

Okay kita start , Apakah hobi aku ? Mengumpul stem ? Buat tarian di TIKTOK ? ha , hobi aku buat beats . Bahasa formalnya kompos lagu . Mulamula buat sajasaja . LEpastu saja promote dengan market , alhamdulillah ada jugak yang berminat . Adala sikit buat makan . Oky yang aku cerita nanti . Sekarang nak cerita setup yang aku guna untuk buat BEATS .

ok 1st kena ada laptop . Kalau takdak laptop takpa , boleh bercitacita dulu . Laptop kena tengok jugak dia punya kemampuan nak tampung file okay .
Okay 2nd pulak kena ada DAW . Apa tu DAW ? DAW tu digital audio workstation . Segala arrangement beat tu buat dalam DAW . DAW ada banyak brand . Macam aku guna ni namanya flstudio 20. Kira latest version . Contoh DAW yang lain ialah Ableton , Logic Pro X , dan lainlain .

3rd ni optional . Mouse ni dia memudahkan urusan nak arrange apa semua nanti . Ni bagi aku la . Ada manusia yang mampu pakai trackpad laptop ja . Terserahhhhhh ....

Okay ni namaya audio monitor .Monitor ni dia fungsi untuk kesan error bunyi time buat beat . monitor ni jugak berbeza dengan speaker yang orang guna untuk enjoy . Monitor ni tak sertaan bass booster macam speaker yang beli untuk enjoy . Speaker ni di flat ja bunyi . Kalau beats yang kita buat tu bunyi sedap kat monitor ni , automatic dengan speaker lain akan bunyi sedap jugak .

Okay last , ni pulak setup 'mini studio' aku dalam bilik aku sebelah katil ja . Orang panggil ' bedroom producer' ha . Ni dikira setup panggil simple . Sepaptutnya kena ada audio interface , tapi aku ni bukannya fulltime producer so aku tak beli benda tu .

Ha kat laptop tu aku dah bukak page market untuk aku jual beats aku . Ha part tu semua aku sambung kat part 2 ye .  NAnti aku cerita sapa aku dah collabs , network aku apa semua okay .

THANKYOU  ,  SAYA AKHIRI DENGAN PIKAPLAIN OKAYYY

LELAKI : APA BEZA AWAK DENGAN BURUNG ?
WANITA : TAKTAHU HIHIHI
LELAKI : BURUNG BERTELUR DALAM SARANG , AWAK SARANG HAE <3 CIACIACIA
WANITA : EEE UUU NI JANGANLA MALULA I .
* ok dah habis*

Comments

Popular posts from this blog

ONE PIECE

Jom Masuk GUA...(Part 1)

Short trip to LATA BERANGIN, Kuala Krai, Kelantan