JUM LEPAK SARAWAK!

Semua orang suka melancong. Sebagai seorang seafarer suatu hari nanti, melancong adalah suatu perakara yang sering kali dilakukan. Saya ingin kongsikan pengalaman saya melancong ke suatu tempat.

Ready to fly

Jom malancong ke Sarawak. Kami pergi ke Sarawak daripada KLIA 1. Ketika ini saya form 3. Saya baru sahaja habis PT3. Ketika ini, saya berasa sangat – sangat gembira kerana dapat melancong ke tempat yang masih belum pernah dipergi. Sarawak here we go!

Baru sampai rehat jap

Kami baru sahaja tiba di homestay. Harga yang ditawarkan sangat berpatutan. RM250 dengan kondisi rumah yang sangat baik dan selesa. Kami hanya berehat di homestay untuk 1 jam sahaja kemudian mulakan perjalanan kami pusing Sarawak.

Baik lah dinosaur ni

Salah – satu tempat yang kami kunjungi adalah Dinosaurs Street View. Kawasan ini dipenuhi dengan pelbagai jenis dinosaurs. Sepanjang perjalanan kami lalu di kawasan ini hanya dinosaurs sahaja. Kami berhenti di sebelah jalan dengan selamat dan bergambar dengan dinosaurs. Saya masih ingat ada satu bangunan. Seingat saya bangunan tersebut seperti bangunan sejarah dinosaurs dan menerangkan jenis – jenis dinosaurs.

Lawalawey tasik ni

Tempat seterusnya yang kami lawat adalah Tasik Biru. Jujur saya kata, tasik di sini sangat bersih dan warna biru. Suasana di sini sangat nyaman dan menenangkan. Tempat ini di jaga oleh orang Sarawak sendiri. Kita boleh lihat nilai kebersihan yang dipamerkan sangat tinggi.

Baca sejarah kubu Charles Brooke

Orang  lain pandai baca tapi dia tak pandai. Pastu halang orang lain baca. Hahaha
Selain itu, kami melawat Fort Margherita. Fort Margherita bangunan lama yang di bina pada 1879 oleh Charles Brooke, Raja Sarawak yang berada di KuchingSarawakMalaysia. Kubu ni adalah kawasan dan monumen yang sangat penting dalam sejarah Sarawak di mana membawa kita kepada era Brooke. Kubu ni dibina dengan ciri -ciri istana England dan dibina untuk mempertahankan Kuching daripada diserang oleh lanun. Kini menjadi kawasan tarikan pelancong di Kuching. Kubu ni sekarang menjadi gallery sejarah Brooke.

Pemandangan sisi (siang)

Pemandangan atas (siang)

Pemandangan sisi (malam)

Pemandangan atas (malam)

Jambaran Darul Hana merupakan jambatan yang tercantik di Sarawak. Jambatan Darul Hana bukan sahaja berfungsi untuk membuka laluan untuk kapal perairan. Daripada Golden Gate ke Menara Jambatan, infrastuktur yang terbuka ini adalah icon kepada badar Kuching. Jambatan Darul Hana di Kuching, Sarawak, adalah bertujuan untuk melengkapkan Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) yang baru untuk membentuk satu landskap yang dinamik dengan taman-taman yang cantik dan ciri-ciri air yang akan dikaitkan dengan identiti bandar.


Selfie lu
Kepada sesiapa yang masih belum lepak ke Sarawak, marilah beramai – ramai datang ke Sarawak. Untuk pengetahuan anda, banyak lagi tempat yang saya pergi ketika di Sarawak seperti Kubah Ria, statue umang – umang, pasar sericin, gua, cat museum, civic centre, plaza merdeka, Sarawak river, semenggoh orang utan, borneo museum, kopi o corner, textile museum, city one megamall dan banyak lagi.
.
.
.
.
Follow yer account saya untuk mengikuti perkembangan terkini. Stay Tune!
Instagram
Twitter

Comment di bawah jika ada sebarang pertanyaan.

Comments

Popular posts from this blog

ONE PIECE

Jom Masuk GUA...(Part 1)

Short trip to LATA BERANGIN, Kuala Krai, Kelantan