jenis air

 So harini aq nk cerita skit tentang jenis2 air yang terdapat di pasaran. so first skali aq nk cerita tentang air tembikai 

Image result for air tembikai
air tembikai


Tembikai [tĕm-bi-kai], semangka [sĕ-mang-ka] atau timun Cina (nama botani: Citrullus lunatus) merupakan pokok menjalar (memanjat dan melata) yang berasal dari selatan Afrika dalam famili Cucurbitaceae.


Image result for tembikai susu air
tembikai susu


Tembikai Susu atau bahasa inggeriss  honeydew melon  merupakan sejenis buah-buahan yang berasal dari Afrika tengah. Ia berwarna putih dan manis, dan walaupun buah ini tidak sama popular dengan buah tembikai, buah tembikai susu semakin diterima oleh orang ramai dan kini ditanam untuk memenuhi permintaan tempatan di Malaysia  dengan kemungkinan yang besar untuk eksport. Berongga dan mempunyai banyak biji di dalamnya. Pokoknya menjalar seperti tembikai.



Image result for air jagung
air jagung 


so air jagung pulak. Jagung merupakan dariMesoamarica , spesies Zea mays ssp. mays. Jagung merupakan tanaman yang ditanam berasal dariteosinte Zea mays ssp. parviglumis, tumbuhan asal diSungai Balas Lembah diMexicoselatan, dengan sehingga 12% bahan genetik didapati daripada Zea mays ssp. mexicana melalui introgresi. Istilah "teosinte" digunakan untuk menggambarkan semua spesis  dalam genus Zea, kecuali Zea mays ssp. mays. Pendapat yang menyatakan bahawa genus Tripsacum yang berkait dengan asal tumbuhan jagung telah dinafikan dengan analisa genetik moden.


Dapur Cikgu Sha: Resipi : Jus Mangga
air mangga 

terakhir sekali saya akan menciritakan tentang air mangga.  mangga ataupun pauh merupakan satu genis  Mangifera tropika. Tiada orang yang tahu dengan tepat tentang tempat asalnya, tetapi kebanyakan orang mempercayai bahawa pokok ini berasal dari benua Asia selatan dan asia tenggara , termasuk india timur, dan bangladesh.



Comments

Popular posts from this blog

ONE PIECE

Jom Masuk GUA...(Part 1)

Short trip to LATA BERANGIN, Kuala Krai, Kelantan