jenis buah buahan

 Assalamulaikum dan salam sejahtera.. so guys hrini saya nk berkongsi tentang buah buahan tempatan yang sedap dan bleh dijadikan sebagai pencuci mulut selepas makan

1. RAMBUTAN

Image result for rambutan anak sekolah

Rambutan terdapat berbagai jenis.. contohnya rambutan rakyat, rambutan anak sekolah dan berbagai lagi.. nama diberi mengikut jenis isi buah tersebut dan warna yang dihasilkan. Selain itu saiz biji turut diambil kira untuk stiap jenis2 buah rambutan tersebut

2. DUKU

Tragedi Si Duku | Buletinonline.net

Duku merupakan buah yang disukai oleh penduduk kampung menurut sejarah negeri terengganu pohon duku tertua yang berada di malaysia merupakan di kampung Celana. Selain itu, ada cerita yang menyatakan pokok duku berusia 250 tahun itu merupakan baka generasi kedua daripada pokok induk yang telah musnah akibat kebakaran hutan yang berlaku ketika perang Jepun dahulu. Setiap tahun, pada musim buah duku iaitu bulan Julai, Ogos, September dan Oktober. 

3. MANGGIS

Manggis mesta, tidak seperti manggis... - Homestay Sungai rambai ...

Buah manggis mudah untuk didapatkan dimana2 negeri kerana ianya telah tular melalui zaman dahulu kala.. Buah ini merupakan slah satu buah yang agak manis.

4. RAMBAI

MASAK LEMAK KULIT RAMBAI TERENGGANU PALING SEDAP | Resepi Orchid Mekar

Buah rambai enak dimakan ketika waktu petang untuk meningkatkan kesegaran.. buah rambai selain dimakan isi kulitnya bleh dimasak lemak. mengikut orang terengganu, kulit rambai bleh dimasak lemak ikut resipi terengganu.

sekian sahaja dripada saya harap2 info ini dapat dijadikan sebagai ilmu untuk kita semua.. sekian terima kasih

Comments

Popular posts from this blog

ONE PIECE

Jom Masuk GUA...(Part 1)

Short trip to LATA BERANGIN, Kuala Krai, Kelantan